Wiem co jem. Moje drugie śniadanie.

2023/11/19

Na lekcji z wychowawcą uczniowie klasy piątej poznali Piramidę Żywienia Dzieci i Młodzieży  (4-18 lat) na podstawie,której robili pyszne i zdrowe drugie śniadanie.

Piramida to graficzny opis różnych grup produktów spożywczych, niezbędnych w codziennej diecie, przedstawiony w odpowiednich proporcjach. Im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.

Główne 10 zaleceń:

1. Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

2. Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

4. Pij co najmniej 3-4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem).⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

6. Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

8. Bądź aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godzin).⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

9. Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała.

Monika Kornacka